בפרשת השבוע נקרא על חנוכת המשכן לראשונה על ידי הקרבת קרבנות נשיאי שבטי ישראל. כשראה אהרן הכהן שהוא ושבטו אינם מנויים עמהם, נחלשה דעתו! אמר לו הקב"ה חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות.
מה באמת מייחד את הדלקת המנורה יותר מקרבנות הנשיאים?
ל’אש’, תכונה מיוחדת – מלבד שהיא מאירה – היא מסמלת את השאיפה למעלה, לרוחניות.
בתלמוד נאמר על נרות המנורה במקדש, שאין מטרתם להאיר את המקדש פנימה, אלא אדרבא, להאיר את החוץ את חושך העולם.
הדבר לא ברור כל כך, שכן, הנר, בשונה ממדורה או לפיד, מפיק אור מועט ממש ואיך אור הנר הקט אמור בדיוק להאיר את החוץ, את חושך העולם? מהו יתרון הנר על-פני מקורות האש האחרים?
באופן מפתיע, דווקא מנקודת מבט מדעית, ניתן להבין את יתרונו של אור הנר דווקא. לאור העובדה כי תהליך בעירת הנר הוא תהליך שונה משריפה רגילה. שריפת שמן עלולה להיות דבר הרסני וקשה לשליטה, ולכולנו זכור האסון הכבד של שריפת הנפט במפרץ מקסיקו..
לעומת זאת, בשעת בעירה של פתילת הנר, השמן בתוכו איננו נשרף, אלא הוא מתאדה בתהליך איטי ומבוקר. באוויר מסביב לפתילה, באות מולקולות השמן במגע עם החמצן, דבר הגורם לחמצונן {בעירתן} ומכך נוצרת הלהבה, המפיקה אור המאיר את הסביבה וחום הדרוש להמשך הבעירה.
עתה נוכל להבין את חשיבותם העצומה של הנרות יחד עם המסר להאיר את החוץ את חושך העולם..
בורא העולם איננו חפץ בכיליון האדם או העולם, אלא אדרבא שהאדם יתקן את עצמו ואת סביבתו ויעלה אותם לקדושה על ידי עבודה הדרגתית של קיום מצוות ומעשים טובים.
עבודת-ה’ כזאת, הדומה לבעירה של נר ולא לשריפה של מדורה, היא המביאה לגילוי אור השכינה אצל האדם, וממילא בעולם סביבו. קרבנות של כסף וזהב, יקרות ככל שיהיו, מבטאות את התשוקה של כל שבטי ישראל להתקרב אל ה’, אך לא את הדרך לקיים את רצונו.
דרך זו והוראתה לבני ישראל, נמסרה לאהרן הכהן בהדלקת המנורה. והיא חשובה ויקרה יותר מכל דבר-ערך גשמי. אכן, "שלך גדולה משלהם"!
הרב ד"ר אלכס וקסלר, הוא מרצה לפיסיקה באקדמיה.