תופעה מעניינת מתרחשת בשנים האחרונות – הציבור הרחב כאילו גילה רק עכשיו את הרבי מליובאוויטש. עוד ועוד חוגים מוצאים עניין גובר והולך בתורתו, ברעיונותיו, בתפיסתו את שאלות החיים של העם היהודי בזמננו. פתאום מתבהרים עומק חזונו ועוצמת הדרך שהִתווה.
קשה לקבוע מה הם הגורמים לתופעה הזאת. אולי זו ההצלחה הבלתי-נתפסת של מפעל השלוחים, שהוכפל ושולש והגיע לממדי ענק על אף הסתלקותו של הרבי לפני עשרים ואחת שנים. המפעל הזה – שכולו מסירות נפש והקרבה אין-סופית למען עם ישראל – מתרחב והולך משנה לשנה, במנוגד לכל התחזיות וההערכות, והכול מכוחו של הרבי.
התאמתות מלאה
ואולי זו ההתאמתות המדהימה של הדברים שאמר. לא רבים הבינו בשעתו את פשר מאבקו לתיקון חוק 'מיהו יהודי'. היו שתהו על מה מרעישים שמים וארץ, על כמה מקרים יחידים של עולים שנתגיירו שלא כהלכה? אך ברבות השנים התברר שאותה פרצה חוללה שיטפון שמאיים על עצם הזהות היהודית, והמבקש לחולל תנועת 'גיור' המונית, להפיכת גויים גמורים ל'יהודים' בהינף יד.
כמה זעק הרבי והתריע על עצם ניהול משא ומתן עם ארגוני הטרור. הוא הזהיר כי השיחות האלה יעודדו את הטרור ויגבירו את הלחץ העולמי על ישראל. הוא הפציר בקברניטי המדינה שלא להתפתות לנוסחת 'שטחים תמורת שלום', שכן כל שטח שיימסר לידי אויבינו ישמש בסיס למתקפה נגדנו. למרבה הצער לא שעו לו, וכל אזהרותיו התממשו עד תום.
בעולם של ראייה כיתתית ומגזרית, הרבי ראה לנגד עיניו את העם היהודי כולו. שנתו נדדה מן הקושי להעניק חינוך יהודי במרוקו ומהעדר מקווה בניו-זילנד. טרדו את מנוחתו מחסור בתשמישי קדושה בברית-המועצות ואי-אפשרות לאפות מצות באיראן. הוא רתם את חסידיו לאתגרים האלה, ולצידם הפעיל כל גורם אפשרי למען טיפוח חיי היהדות ברחבי תבל.
נוסף על כל אלה ייצג הרבי תפיסת יהדות בוטחת בעצמה, שאינה נבהלת מהעולם החיצוני ומהתקדמות המדע והטכנולוגיה. הוא לימד גאון יעקב מהו. ללכת בלבוש יהודי בכל פינה בעולם, בלי להסתתר ובלי להתבייש. להניח תפילין בחוצות הערים. להציב חנוכיות בכיכרות הראשיות ברחבי תבל. והתברר שהעולם מעריך זאת ומכבד את היהדות ואת נושאי דגלה.
זמן להתחזק
התפיסה הזאת מעוררת יותר ויותר עניין. רבים מנסים לרדת לשורשה ולעומקה. מניין הכוח הזה? מהיכן שואבים עוצמות לצאת למקומות הנידחים ביותר, לגדל שם ילדים יראי שמים, ולהפוך לאבן שואבת להמונים?
מקורה של הגישה הזאת בתורתו המעמיקה של הרבי, המציגה תפיסה של שלמות – שלמות בין כל חלקי התורה, בין התורה ובין העולם ובין האדם לבין בוראו. נקודת האחדות והשלמות הזאת היא המאפיינת את משנתו הרוחנית של הרבי, והיא המושכת אליה רבים כל-כך.
זה הזמן להתחזק בהליכה בדרכו, ללמוד יותר את תורתו ולפעול להגשמת ייעודו המרכזי של דורנו – הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו.