יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
תוכנית ל׳ | רמת החייל | נווה שרת

בית חב"ד רמת אביב

אלמגור 18 תל-אביב

איך מתגברים על עצבות?

העצבות היא מצב נפשי שמשפיע גם על הבריאות • יחד עם זאת צריך "לעבוד את השם בשמחה" • הדבר האחרון כשלעצמו מעיד על היכולת הכללית של בן אדם להתגבר על עצבות, משום שאחרת התורה לא היתה נותנת הוראה כזאת • הרבי כותב

ב"ה ח' טבת, תשמ"ז
ברוקלין, נ.י.

ד"ר… דוקטור לפסיכולוגיה
טורנהיל, אונטריו
קנדה
שלום וברכה:

במענה על מכתבך מערב חנוכה, בו אתה שואל כמה שאלות.

אף על פי שבדרך כלל אינני פוסק שאלות, דבר שהוא זכותם של הרבנים, ובייחוד של ארגוני רבנים; בכל זאת, כיוון שהנושא הנידון הוא פשוט למדי, ובפרט לאור הנגיעה הישירה שלו אליך, אני עונה על השאלות שלך:

1) האם תרפיסט נושא את המעמד של רופא על פי השולחן ערוך?

התשובה היא: לכל אדם שמוכשר (ויש לו אישור רשמי) להביא מזור של ריפוי לבן אדם, יש את המעמד של רופא בתחום של ההכשרה וההתמחות שלו. יתירה מזו, מכיוון שמדע הרפואה נהיה כל כך מתמחה, תחום התרפיה, וגם תורת התזונה, בשנים האחרונות נחקרו ונערכו לפי שיטה וכו', בערך באותה מידה שרופא העין ורופא האוזן נהיו מומחים בשטח המסוים שלהם. הדבר נכון במיוחד בנוגע לתורת התזונה, לאור החשיבות שיוחסה לתזונה על ידי הרמב"ם (הלכות דעות) לפני קרוב ל-800 שנה, דבר שרק לאחרונה זכה להכרה גדלה והולכת.

2) בנוגע לבעיית האופי המסובך של התנהגות האדם והקשיים הטבועים במחקר שנשען על ניסויים – בוודאי, כפי שאתה יודע, כל המדעים שנשענים על ניסויים, ובוודאי מדע הרפואה, ניצבים מול בעיה זאת. אבל השולחן ערוך, בהיותו מודע היטב לבעיה זאת, קובע שאדם צריך להתעסק עם מציאות קיימת של אמת-מידה מצויה בנוגע לשאלה מה יעיל מבחינה רפואית והוכח בתור שכזה, וכו'.

3) בנוגע לשאלה של דיכוי כעס ועצבות, וכדומה – אתה בוודאי מכיר את הגישה של החסידות, ובייחוד של חב"ד, וכמה הדגשה ניתנת לתיקון המידות (פיתוח האופי, שליטה עצמית וכו'); וגם איך להתגבר על עצבות וכדומה.

כמו בהרבה תחומים אחרים, ישנם שני היבטים שיש לקחתם בחשבון:

א) ההיבט הנוגע לרפואת הגוף,
וב) ההיבט הנוגע לרפואת הנפש.

מכיוון ששניהם קשורים כמובן זה לזה באופן הדדי, ניתן למזג יפה ביניהם. לדוגמה, עניין העצבות הוא מצב נפשי שמשפיע גם על הבריאות הגשמית, ויחד עם זאת ישנה הוראה "לעבוד את השם בשמחה". הדבר האחרון כשלעצמו מעיד על היכולת הכללית של בן אדם להתגבר על עצבות, משום שאחרת התורה לא היתה נותנת הוראה כזאת.

לסיום, הייתי רוצה להוסיף את הנקודה החשובה שדווקא בימינו זה התגלה, ונהיה מוכר באופן גדל והולך בהרבה תחומים של חיי האדם, שמצוות התורה שמחויבים לקיימן בחיי היום-יום בזמננו (בשונה מאותן מצוות שקשורות לבית-המקדש) הן בעלות תועלת ישירה לרפואת הגוף והנפש.

אני בטוח שבהתאם להוראות של חנוכה ונרות החנוכה שמודלקים במספרים גדלים ובעוצמה שגדלה מיום ליום, דבר שמסמל את "נר מצוה ותורה אור", אתה עושה בדיוק את זה, כולל במיוחד הגדלה מזמן לזמן של הקביעות-עיתים שלך לתורה הן מבחינת הזמן והן מבחינת רמת ההשכלה.

יהי רצון שהאור וההשראה של חנוכה יאירו ויחדרו בכל הימים שיבואו עליך מכאן ולהבא במשך השנה.

בברכה,

[חתימת יד קודשו של הרבי]

מערכת האתר

השאירו תגובה

השאר מחובר!

אל תפספס את המגזין האיכותי שלנו שמכין אותך לשבת