יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
תוכנית ל׳ | רמת החייל | נווה שרת

בית חב"ד רמת אביב

אלמגור 18 תל-אביב

סעודות השבת ארבע

בליל שבת, בבוקרו, בשעת 'רעווה דרעוין' ובצאתה - ב'מלווה מלכה' ..

לאחר ששבים בליל שבת מבית-הכנסת פותחים באמירת "שלום עליכם מלאכי השרת". מזמור זח מבוסס על האגדה התלמודית לפיה מלווים את האדם לביתו שני מלאכים, האחד טוב והשני רע. כאשר הם מוצאים את הבית ערוך ומוכן לכבוד שבת מאחל המלאך הטוב "הלואי ולשבת הבאה כך", והמלאך הרע עונה בעל כורחו "אמן". אך אם חלילה הבית אינו ערוך, המצב הוא הפוך. לאחר מכן קוראים את מזמור ל"א בספר 'משלי' הפותח במילים "אשת חיל מי ימצא".

את סעודת השבת אנו פותחים בקידוש. נאמר בתורה : "זכור את יום השבת לקדשו" ואמרו רז"ל : "זוכרהו על היין". משום כך אנו מציינים את כניסת השבת בקידוש על היין. בעת אמירת הקידוש מונחות על השולחן שתי חלות הנקראות 'לחם משנה' ומכוסות בכיסוי מיוחד המיועד לכך. כשבני ישראל היו במדבר ירד להם לחם מן השמים – ה'מן', בשבת ירד המן בכמות כפולה ולכן אנו נוהגים לשים בכל סעודות השבת שתי חלות על השולחן. המן ירד כ"מונח בקופסא" כשהוא מוגן מלמעלה ומלמטה בטל שמים, ולכן אנו מכסים את החלות. סיבה נוספת לכך היא חשיבותן של החלות המתבטאת בכך שעליהן מברכים לפני כל מאכל אחר. אולם מאחר ואסור לנו לטעום טעימה כלשהי לפני ה"קידוש", אנו מכסים את החלות כדי שלא יתביישו באופן ש"כאילו" הן אינן קיימות על השולחן.

 לאחר הקידוש נוטלים ידיים לסעודה. ראש המשפחה מניח את ידיו על החלות ומסמן את מקום בציעתן. לאחר ברכת "המוציא" הוא בוצע את החלה וטובל את הפרוסה במלח ומחלק ממנה לכל בני הבית.

 "וקראת לשבת עונג" – רז"ל הקפידו מאוד על הידור סעודות השבת עד כי קבעו שכל מזונותיו של האדם קצובים למשך כל השנה להוציא את ההוצאות המיועדות לשבתות וימים טובים. לכן יש להכין סעודה דשנה הכוללת בין היתר מאכלי בשר ודגים. בין מנה למנה מקדישים זמן לשירה ואמירת דברי תורה כשהנושא המרכזי הוא מטבע הדברים – פרשת השבוע.

בגמר הסעודה לאחר אמירת מזמור קכ"ו בתהילים המתחיל המילים "שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים", מברכים את ברכת המזון ואם ישנם שלושה גברים למעלה מגיל בר-מצוה יש לערוך "זימון" שני תחילת אמירת הברכה. בשבת מוסיפים לברכת המזון הרגילה את פסקת "רצה והחליצנו", הנאמרת במחצית השניה של הברכה השלישית.

 ביום המחרת, לאחר תפילת מוסף, אוכלים את סעודת יום השבת, ולעת ערב – לאחר תפילת מנחה – עורכים את הסעודה השלישית". זמן זה נקרא בלשון הקבלה "רעוא דרעוין" – רצון הרצונות, זוהי שעת רצון מלפני ה'. בספרים הקדושים נאמר כי גאולתו השלימה של עם ישראל תופיע ותתגלה בשעות אחר הצהריים של יום השבת.

 לאחר צאת השבת נוהגים לערוך סעודת "מלוה מלכה" – היא "סעודת דוד המלך".

מערכת האתר

השאירו תגובה

השאר מחובר!

אל תפספס את המגזין האיכותי שלנו שמכין אותך לשבת