מספרים על עני רעב ביותר שנקלע אל שכונת קמצנים והחליט כי הוא ינסה בה את מזלו ולא ידלג אל השכונה הבאה ככל יתר חבריו הקבצנים. נקש הלה בדלת הבית הראשון בשכונה ועשיר עב כרס פתח בפניו את הדלת. ריח עז ומעורר תאבון של תבשיל אטריות התנחל באפו ובמבט רווי תחנונים הוא ביקש מהעשיר, אנא ממך, תן לי צלחת אחת של תבשיל אטריות אני ממש רעב. שאל אותו הקמצן, אטריות מאתמול גם טובות לך ? בוודאי, עונה לו העני בעיניים בורקות. אם כן בוא לכאן מחר . . . אמר וטרק בפניו את הדלת.
לא כל בחירה שלנו חייבת תמיד להיות הטובה ביותר, כן חשוב הוא, כיצד אנו מתמודדים עם בחירתנו ומה אנו תורמים לייצוב המצב. על פי רוב, נמדדת קשת ההצלחות בתאימות רבה למינון ההשקעה ומרכיביה ובייחוד, רמת איכותה. יכולתו של האדם להתמודד עם מצבים שאינם תמיד עולים בקנה אחד עם שאיפותיו הראשוניות, אולם בהחלט עשויות להוביל אל עבר עתיד משותף איכותי ומשופר ביחס לנקודת ההתחלה הבלתי משכנעת.
החיים אינם תמיד מוצר מוגמר של הזמנה על פי אמות מידה עם ידיעה מראש מהי רמת הגימור של המוצר. אולם הם בהחלט נתיב בו ניתן לנוע על פי נתונים המוזנים בהתמדה ומהווים את הכוח המניע לתהליך של חיבור טוב ההולך ומתרקם כל העת. ברור הוא כי לא כל מצב בחיי הנישואין הינו מיטבי, אולם הדרך בה אנו מגיבים או מניעים תהליך בהתהוותו הראשוני תקבע הלכה למעשה את מאפייני התפתחותו וממדי התועלת או הנזק שהוא יביא בכנפיו.
יכולתו של האדם להחליט כי הוא מתמודד עם כל מצב נתון ואינו ממהר 'להרים ידיים' עשוייה בהחלט להביא אותו אל חוף מבטחים עם נזק מינימאלי או אף לחלוטין ללא נזק כלל. "החיים והמוות ביד הלשון" , מילה הניתנת לפרשנות כפולה, פעולה שאינה מרנינה או אף עקימת שפתיים שלא במקומה הרי הם כדלק הניתז אל אש מאכלת. ההתמודדות של האדם חייבת להגיע ממקום בו הוא מנתח ומשקלל את כל הנתונים, לוקח את האמירה הפוגענית ביותר ומנחיל לה את הניסוח וההטעמה שלו ובתוספת זמן שתיקה מרצון, תביא אותו להפנמת התובנה כי כלל לא היה כאן רצון לפגוע. יתכן בכלל כי כל האמירה או המעשה הינם תוצר לוואי של מצב רוח עונתי או קימה על צד שמאל שהם בהחלט יכולים להיחשב כענן חולף אשר אינו אמור להותיר כל רושם לא עליו ובוודאי שלא על כל סביבתו הקרובה.
יכולתו של בן/בת הזוג להכיל את בן/בת זוגו ולשקלל נכון כל מצב מבלי להיכנס אל תוך נישות אליהן הוא כלל לא הוזמן, תוך הבנה ברורה כי יש פעמים בהם בן הזוג מדבר כי הוא מעוניין לפרוק את אשר על לבו וללא כל כוונה אף לקבל משוב כלשהו ענייני על מלל הקיטור אותו הוא פורק, יכולת זו הינה בסיס בניית ההדדיות והאמון שבין בני הזוג והזנה נכונה של מנוע האחדות וההבנה המניע כל העת את התא המשפחתי.
|
הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', אשר ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך. |